Jak poprawnie wymienić linkę hamulcową w rowerze?

Kłopoty z wyhamowaniem jednośladu przed przeszkodą lub drogą podporządkowaną mogą być związane ze zużyciem jednego z elementów. Przerwanie, pęknięcie lub trwałe poluzowanie będą świadczyć o konieczności natychmiastowej interwencji. Analizując, jak wymienić linkę hamulcową, warto oszczędzić na usłudze serwisowej. Trzeba jednak znać podstawowe techniki dla tego zadania, które ułatwią całą wymianę. Dodatkowo należy zaopatrzyć się też w najpotrzebniejsze narzędzia. Konkretna charakterystyka tej czynności jest oczywiście zależna od typu hamulców w rowerze. Niekiedy występują drobne różnice konstrukcyjne.

Wymiana linki hamulcowej w rowerze – niezbędne narzędzia

Istotnym ułatwieniem czynności związanych z wymianą linki będzie wcześniejsze przygotowanie narzędzi. Zgromadzenie potrzebnych akcesoriów pozwoli szybciej i skuteczniej zamontować nową część w tym mechanizmie. Priorytetowym wyposażeniem są obcinaczki oraz klucz imbusowy. Wszystko ze względu na fakt, iż sprawdzeniu warto poddać też inne elementy odpowiadające za hamowanie. Jeśli zużycie staje się widoczne jednocześnie na klockach i pancerzu, oba należy usunąć. Trzeba jednak przede wszystkim wiedzieć, jak wymienić linkę hamulcową. Wspomniane narzędzia mogą przydać się także podczas późniejszej regulacji. Aby sprawdzić poprawność wykonanego montażu, należy przejechać się rowerem lub przynajmniej energicznie zakręcić kołem. Ewentualne otarcia albo słyszalne zahaczanie o klocek oznaczają konieczność wyregulowania. Powyższe uzupełnienie wymiany jest ważne także z uwagi na komfort wciskania klamki. Niektórzy rowerzyści wolą silniejsze naciągnięcie linki, podczas gdy inni bezpieczniej czują się przy nieco słabszym napięciu.

Wymiana linki hamulcowej w rowerze krok po kroku

Prawidłowe wykonanie opisanego zadania polega na zastosowaniu się do kilku, precyzyjnych wskazówek. Wymiana linki hamulcowej w rowerze to następujące kolejno po sobie:

  • obcięcie końcówki wraz z odkręceniem śruby mocującej,
  • silniejsze naciśnięcie klamki i wyciągnięcie starej linki,
  • ewentualny serwis klocków oraz pancerza,
  • wsunięcie nowej końcówki,
  • rozprowadzenie linki po pancerzu,
  • napięcie wraz z resztą ustawień końcowych,
  • podcięcie wystającego nadmiaru nowej linki.

Bezapelacyjnie nie można również zapomnieć o dociśnięciu plomby. Wszystko po to, by w razie gwałtowniejszego hamowania linka samoczynnie nie wyskoczyła z pancerza. Zwłaszcza na trasie byłoby to bardzo kłopotliwe, stwarzając wręcz zagrożenie dla bezpieczeństwa rowerzysty. Lepiej zatem zastosować się do pokazanej instrukcji, która daje pewność prawidłowego wykonania tego zadania. Całość oznacza odpowiedź na pytanie, jak wymienić linkę hamulcową. Samodzielne wykonawstwo to też oszczędności. Ciekawy artykuł na ten temat można przeczyć na blogu pieknyrower.pl.

Leave a comment