Mimo dość trudnych czasów pandemii koronawirusa niektórzy przedsiębiorcy nie porzucają marzeń o założeniu własnego sklepu. Sklep z kosmetykami może być jednym z pomysłów na własny biznes. Istnieje jednak kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Postanowiliśmy sprawdzić i udzielić Ci kilku wskazówek, co zrobić, by Twój biznes cieszył się powodzeniem!
Pierwszą rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę, jest wybór rodzaju sklepu, jaki zamierzasz prowadzić. Należy zastanowić się, czy ma to być sklep internetowy, czy stacjonarny. Każdy z nich niesie pewne możliwości i ograniczenia. W przypadku sklepu stacjonarnego z pewnością trzeba zadbać o kwestie takie, jak odpowiednia lokalizacja. Musisz również wziąć pod uwagę, że w przypadku sklepu stacjonarnego, prawdopodobnie konieczne będzie zatrudnienie pracowników, którzy będą obsługiwać klientów w sklepie. Atutem tego typu sklepu jest natomiast z pewnością fakt, że będą w nim kupować te osoby, które do zakupów przez Internet nie są do końca przekonane. Drugą możliwością jest natomiast sklep internetowy. Zaletą w jego przypadku jest brak konieczności posiadania fizycznej lokalizacji, a także brak konieczności zatrudniania pracowników. By Twój sklep zdobywał jednak klientów, należy zadbać o kwestie takie, jak jego widoczność. Warto zatem pomyśleć o zatrudnieniu odpowiedniej agencji, która się tym zajmie lub podjąć takie działania samemu.
Sklep internetowy
Jeśli chcesz sprzedawać produkty przez Internet, musisz zadbać o odpowiedni wygląd sklepu. W takim przypadku powinieneś zastanowić się, kim są Twoi potencjalni klienci. W jaki sposób chcą oni płacić za swoje zakupy? Czym są zainteresowani? Z których promocji najchętniej korzystają? Dowiedz się o nich jak najwięcej (pomocna w tym celu może być np. analityka internetowa) i w jasny sposób komunikuj te rzeczy, które mogą ich zainteresować. Jeżeli produktami, które szczególnie przyciągają ich uwagę, są te jakiejś określonej marki, zastanów się, czy może warto zrobić na nią promocję? Jeśli się na to zdecydujesz, zadbaj o to, by komunikować ją np. przy pomocy banerów na stronie. Pamiętaj, że w każdym sklepie internetowym muszą znaleźć się informacje takie, jak polityka prywatności, regulamin czy kwestie dotyczące dostaw i zwrotów.
Asortyment
Jest to prawdopodobnie najważniejsza kwestia dotycząca funkcjonowania Twojego sklepu. Chcąc sprzedawać w swoim sklepie kosmetyki, musisz zadbać o ich wysoką jakość. Jeśli w jego asortymencie będą się znajdować produkty niskiej jakości, mało prawdopodobne, że klienci będą chcieli je kupować. Nawet jeśli dokonają u Ciebie pierwszego zakupu i okaże się, że dany produkt nie spełnia ich potrzeb i nie jest skuteczny, nie dokonają zakupu ponownie. Jeśli zastanawiasz się nad wyborem sposobu zaopatrzenia, masz 3 możliwości. Możesz sprzedawać produkty kupione u hurtownika, a także bezpośrednio u producenta. Jeżeli zamierzasz prowadzić swoją działalność przez Internet, dobrym pomysłem może okazać się także dropshipping. Polega on na sprzedaży produktu, którego nie masz fizycznie nie stanie. Nie obawiaj się jednak! Jest to działanie szczególnie polecane osobom, które dopiero zaczynają prowadzenie własnego biznesu i pomaga uniknąć problemów wynikających z zakupu zbyt dużej ilości towarów, na które nie znajdziesz klientów. Zamawiasz dany produkt u hurtownika dopiero w momencie gdy masz na niego klienta. Z czasem możesz postawić zarówno na dropshipping, jak i swój własny magazyn, łącząc te dwie metody. Dzięki temu zapobiegniesz sytuacji, w której nie możesz sprzedać jakiegoś produktu z powodu jego braku w hurtowni.
Zakup u producenta jest dobrym pomysłem jeśli zamierzasz prowadzić naprawdę duży sklep. W takim przypadku możesz kupić dany towar taniej, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że jest to sposób dobry dla tych, którzy mogą pozwolić sobie na zakup nawet kilkuset sztuk danego produktu i znajdą na niego klientów. Mimo że produkty takie jak kosmetyki mają dość długie daty ważności, jeśli chcesz prowadzić niewielki sklepik, mało prawdopodobne, że taki rodzaj zaopatrzenia będzie miał sens. Jeżeli z kolei zamierzasz zapewnić swoim klientom bogaty asortyment produktów, ale niekoniecznie chcesz zająć się sprzedażą w bardzo dużym sklepie, najlepszą opcją będzie skorzystanie z ofert hurtowni. Możesz sprzedawać np. produkty wyspecjalizowane, przeznaczone do włosów (w takim przypadku najlepszą opcją będzie hurtownia szamponów do włosów i odżywek lub taka hurtownia, która ma duży i zróżnicowany wybór tego typu produktów w swojej ofercie), możesz także zastanowić się nad sprzedażą produktów do makijażu. Popularna jest również sprzedaż produktów służących do pielęgnacji — nie tylko twarzy, ale i całego ciała. Jeśli nie chcesz ograniczać się do tylko jednego rodzaju sprzedawanych produktów, postaw na hurtownie, które oferują bardzo zróżnicowany asortyment.
Działania reklamowe
Kiedy Twój sklep jest już gotowy i zaczął funkcjonować, pora by zadbać o odpowiednie działania reklamowe. Możesz skupić się na reklamie tradycyjnej, która ma sens w przypadku sklepu stacjonarnego, a także internetowej, przydatnej przy prowadzeniu sklepu w obu formach. Bardzo często można spotkać się z głosami, że reklama tradycyjna pomału przestaje być skuteczna, jednak nie jest to do końca prawda. Reklama tradycyjna cały czas pozwala pozyskać klientów, głównie w przypadku np. branży takiej jak usługi fryzjerskie czy gastronomia. Oczywiście reklama tradycyjna raczej nie ma sensu jeśli działania prowadzisz wyłącznie przez Internet, ponieważ zakładasz wtedy, że Twoi użytkownicy korzystają właśnie z Internetu w celu znalezienia produktów, które oferujesz.
Założenie własnego sklepu z kosmetykami jest z pewnością ciekawym pomysłem na biznes. Pamiętaj jednak, że jest to rodzaj inwestycji, który na samym początku będzie wymagał nieustającej pracy. Życzymy Ci powodzenia!